divendres, 12 de setembre del 2014

Tornem-hi!

L'inici de curs:  un bon moment per ensenyar-los a reciclar i a reutilitzar objectes.


Ha arribat el tan temut moment de la tornada a l'escola i algunes sensacions s'apoderen de nosaltres: "Per fi, què alleujament!" O "Com faré perquè se centri de nou en els estudis?" Els nostres fills i filles,  per la seva banda, probablement estiguin entre ansiosos i expectants amb el retorn i massa desacostumatss i relaxats com per iniciar el curs amb un rendiment acceptable.



Què fer amb tot això? 
No és convenient, com en tot, anar-se'n als extrems. Hem de ser conscients que no es pot exigir un rendiment al cent per cent des del primer dia però tampoc hem de deixar que el "període d'adaptació" es perllongui massa.

Igual que ens passa als adults, als nostres fills i filles també els porta un temps canviar el ritme a la tornada de vacances. Sensacions d'abatiment i d'absència de concentració seran freqüents aquests dies.


Una bona estratègia és anar marcant el ritme i els temps d'estudi i anar incrementant poc a poc. Així, si la primera setmana s'han d'asseure amb les tasques escolars mitja hora, la segona serà un quart d'hora més, la tercera una hora ... i així fins que arribem el temps que requereix el nostre fill o filla, segons la seva edat i curs escolar.

No ens alarmem si busca excuses per aixecar-se a cada moment, es despista i sembla que els nostres èxits de cursos anteriors s'han anat en orris. Aviat reprendran els hàbits que van adquirir, sobretot si hem mantingut rutines a l'estiu.

És convenient començar a preparar la tornada a classe amb temps. Si en les setmanes prèvies anem i fullejant els llibres, revisant les tasques d'estiu, pensant quines activitats farem, com ens organitzarem ... anem "baixant a la realitat" a les nostres filles i fills, els preparem per al canvi de la seva rutina.

Referent a això, ens sembla interessant comentar la tendència, molt freqüent en apropar l'inici de les classes, de renovar tots els materials escolars, tant si cal com si no. La majoria dels nens i nenes associen l'inici del curs amb les compres: roba nova, motxilla, bolis, la carpeta de l'actor o la sèrie de moda ... Tenen la sensació que només els comprem aquest material a l'inici del curs. Cal aclarir que, el que necessitin, es comprarà -sigui setembre o sigui gener-sempre que sigui necessari i adequat a les seves necessitats.

Les campanyes publicitàries i les demandes de les nostres filles i fills, ens porten de vegades a un consum irracional. Potser és una estratègia a través de la qual intentem il·lusionar i motivar amb la tornada a classe però el més freqüent és que després d'estrenar la carpeta nova o la motxilla ... perdin interès ràpidament. D'aquesta manera més d'incentivar el seu esforç, els estem donant un clar exemple de consum irresponsable. Podem negociar un caprici, una compra que no és necessària però els il·lusiona, però restringint a un o dos objectes.

En aquest sentit i també com a preparació per a l'inici de curs, seria convenient que, al costat dels nostres fills i filles, reviséssim l'estat dels materials del curs passat i decidíssim els que encara tenen més temps d'ús. És un bon moment per ensenyar-los a reciclar ia reutilitzar objectes. Per exemple, si un quadern ja està bastant gastat, podem guardar per exercicis en brut o com paper per estudiar. Així, no només aprofitem els fulls sinó que transmetem la necessitat d'aprofitar al màxim els recursos de què disposem. És a dir, eduquem.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per la vostra col·laboració!