dimarts, 30 de setembre del 2014

L’alumini que menys contamina és el que no consumim

4t B E. Primària
Tutora: Raquel López

És molt difícil pensar en un món sense alumini! La vida moderna depèn d’aquest metall. L’alumini té propietats molt especials: no pesa, és resistent i fort. Per això, és el metall de preferència per fer avions i aeronaus i també de bicicletes, cotxes, etc. A més, té molts usos en la construcció. És normal que pensem que l’alumini és molt bo perquè té moltes utilitats, llavors perquè hem de deixar de comprar llaunes d’alumini o utilitzar-lo per embolicar els nostres entrepans? Perquè per exemple, un avió o una bicicleta tenen una vida útil de 20 anys, en canvi el paper d’alumini dels entrepans pot acabar als fems dels animals o al contenidor de reciclatge desprès de poques hores. La llauna d’una beguda encara té una vida més curta.

L’impacte per aconseguir l’alumini és molt gran. Les excavadores ho arrasen tot deixant un paisatge desolador, l’aigua del rius es contamina pel sofre procedent dels processos d’explotació. A més, es tallen arbres per fer carreteres i produir electricitat, etc. Aquests impactes els podem trobar a l’Amazones. Segur que molts de vosaltres pensa que per què no el reciclem com fem amb el paper o els envasos. El procés de reciclatge també és molt contaminant i produeix molts residus a l’atmosfera.
Així doncs, el que podem fer per no contaminar és intentar no utilitzar paper de plata ni comprar begudes de llaunes. D’aquesta forma tots col·laborem en tenir un planeta més net!


diumenge, 28 de setembre del 2014

JA PODEM RECICLAR LES PILES A L’ESCOLA!

4t A E.P
Tutora: Àngels Sánchez.

Les piles contenen metalls pesants com el mercuri, el cadmi o el plom, que són potencialment perillosos per a la salut i el medi ambient. Si les aboquem al medi, l'aigua de pluja arrossega els metalls cap als cursos subterranis d'aigua i, que després passen cap als rius i el mar, afectant als éssers vius. Si es cremen, aquests metalls es poden vaporitzar i dispersar per l'aire (i quan plou, són arrossegats cap a terra i cap a cursos d'aigua).

Per tal de facilitar-vos el reciclatge hem instal·lat uns contenidors a l’escola. 

Voleu veure un vídeo sobre l’ IMPACTE DE LA CONTAMINACIÓ DE LES PILES?

dijous, 25 de setembre del 2014

Dia Marítim Mundial

Font: www.enredate.org i www.wwf.es


El transport marítim és una de les activitats indispensables en la vida econòmica del món que estan fent malbé el mar. Cada any s'aboquen als oceans milers de tones de petroli i altres residus radioactius.
Un dels més recents exemples és el desastre mediambiental i econòmic succeït a Galícia a conseqüènciade l'accident del petrolier Prestige. Les marees de fuel que van tenyir de negre les costes gallegues van produir danys incalculables per al medi ambient i la població.



Aquests i altres problemes, com l'escalfament global que podria ocasionar l'elevació del nivell del mar a les costes, adquireixen particular importància si es considera que dues terceres parts de la població mundia lviuen en zones costaneres.


Totes aquestes qüestions fan del Dia Marítim Mundial una oportunitat per mirar al futur i establir quines són les millors possibilitats de seguir treballant a favor de la seguretat en la navegació, com també la protecció i la prevenció de la contaminació.




La balena blava, als mars de Canàries
Una balena blava, l'animal més gran del planeta, ha estat vista a les aigües a l'est de Lanzarote i Fuerteventura per investigadors de la Universitat de la Llacuna, un fet extraordinari que remarca el gran valor natural d'aquesta àrea. 
La notícia de l'albirament, publicada per El País, se suma a l'aclaparadora llista de dades científiques que demostren que es tracta d'una zona vital per als cetacis, tant com a hàbitat permanent com a corredor migratori.
L'organització ha llançat una acció de recollida de signatures online per reclamar la creació d'un Santuari marí en el qual els cetacis estiguin fora de perill de la recerca d'hidrocarburs i d'altres amenaces derivades de l'acció humana. 

VOLS AJUDAR A MANTENIR AQUEST PARADÍS MARÍ?

Punxa en aquest enllaç i signa ara per exigir la creació d'un Santuari per als cetacis a l'est de Lanzarote i Fuerteventura: 




dimarts, 16 de setembre del 2014

16 de setembre, Dia internacional de la conservació de la capa d'ozó.

Fonts: www.greenpeace.org i www.elmundo.es


La capa d'ozó és una capa de l'atmosfera que es troba a uns 32 km d'altitud, sense ella els raigs del sol serien unes 70 vegades més nocius ja que  aquesta capa actua com un filtre que ens protegeix de la radiació ultraviolada del sol.


L'ús que es feia de gasos amb clor i brom va suposar una amenaça per a la capa d'ozó, creant-se un forat cada vegada més gran sobre l'Antàrtida, en l'Hemisferi Sud. Aquests gasos eren uns gasos sintètics, com els CFC i HCFC que s'usaven com a refrigerants, aïllants, dissolvents, pesticides, etc


Amb aquest panorama, en els anys 80 Greenpeace va llançar una campanya a nivell mundial per aconseguir la prohibició mundial immediata de la producció i la utilització de substàncies halogenades que destrueixen l'ozó, com els CFC i els HCFC.

Avui, els experts afirmen que hi ha indicis positius que la capa d'ozó es pot recuperar si continuen les mesures de restricció d'emissió de productes que la deterioren, però no ho farà fins, com a mínim, mitjans d'aquest segle.

Encara que no ens podem oblidar de l'ozó,  tenim per davant la gran batalla d'aquest segle davant d'un problema potencialment encara més greu: el canvi climàtic, la major amenaça mediambiental a la qual s'enfronta la humanitat.
Si no reduïm ràpida i dràsticament les emissions de gasos efecte hivernacle a tot el món els impactes del canvi climàtic seran realment greus.

Els impactes del canvi climàtic ja són perceptibles, i queden posats en evidència per dades com:

-El Augment de la temperatura global de 0,85 º C, el més gran de la història de la humanitat.
-La Pujada del nivell del mar.
-El Progressiu desglaç de les masses glaceres, com l'Àrtic.

Però avui també podem veure els impactes econòmics i socials, que seran cada vegada més greus, com:

-Danys en les collites i en la producció alimentària.
-Les Sequeres.
-Els Riscos en la salut.
-Els Fenòmens meteorològics extrems, com tempestes i huracans.

I és que el 97% dels científics està d'acord que el canvi climàtic està succeint ja, i que està generat pels gasos d'efecte hivernacle emesos per l'ésser humà.

Quines solucions hi ha?

La solució és una revolució energètica que transformi el sistema cap a les energies renovables, l'eficiència energètica i la intel · ligència. El desenvolupament d'aquestes energies serà una font d'ocupació i reduirà els costos de l'electricitat

Què pots fer tu?

Greenpeace té en marxa una petició per Salvar l'Àrtic. Volem frenar la seva destrucció a causa del canvi climàtic. Tu pots contribuir-hi! Uneix-te ara a la cadena virtual per protegir l'Àrtic i demanar als líders mundials que la zona al voltant del pol nord sigui declarada santuari global .


divendres, 12 de setembre del 2014

Tornem-hi!

L'inici de curs:  un bon moment per ensenyar-los a reciclar i a reutilitzar objectes.


Ha arribat el tan temut moment de la tornada a l'escola i algunes sensacions s'apoderen de nosaltres: "Per fi, què alleujament!" O "Com faré perquè se centri de nou en els estudis?" Els nostres fills i filles,  per la seva banda, probablement estiguin entre ansiosos i expectants amb el retorn i massa desacostumatss i relaxats com per iniciar el curs amb un rendiment acceptable.



Què fer amb tot això? 
No és convenient, com en tot, anar-se'n als extrems. Hem de ser conscients que no es pot exigir un rendiment al cent per cent des del primer dia però tampoc hem de deixar que el "període d'adaptació" es perllongui massa.

Igual que ens passa als adults, als nostres fills i filles també els porta un temps canviar el ritme a la tornada de vacances. Sensacions d'abatiment i d'absència de concentració seran freqüents aquests dies.


Una bona estratègia és anar marcant el ritme i els temps d'estudi i anar incrementant poc a poc. Així, si la primera setmana s'han d'asseure amb les tasques escolars mitja hora, la segona serà un quart d'hora més, la tercera una hora ... i així fins que arribem el temps que requereix el nostre fill o filla, segons la seva edat i curs escolar.

No ens alarmem si busca excuses per aixecar-se a cada moment, es despista i sembla que els nostres èxits de cursos anteriors s'han anat en orris. Aviat reprendran els hàbits que van adquirir, sobretot si hem mantingut rutines a l'estiu.

És convenient començar a preparar la tornada a classe amb temps. Si en les setmanes prèvies anem i fullejant els llibres, revisant les tasques d'estiu, pensant quines activitats farem, com ens organitzarem ... anem "baixant a la realitat" a les nostres filles i fills, els preparem per al canvi de la seva rutina.

Referent a això, ens sembla interessant comentar la tendència, molt freqüent en apropar l'inici de les classes, de renovar tots els materials escolars, tant si cal com si no. La majoria dels nens i nenes associen l'inici del curs amb les compres: roba nova, motxilla, bolis, la carpeta de l'actor o la sèrie de moda ... Tenen la sensació que només els comprem aquest material a l'inici del curs. Cal aclarir que, el que necessitin, es comprarà -sigui setembre o sigui gener-sempre que sigui necessari i adequat a les seves necessitats.

Les campanyes publicitàries i les demandes de les nostres filles i fills, ens porten de vegades a un consum irracional. Potser és una estratègia a través de la qual intentem il·lusionar i motivar amb la tornada a classe però el més freqüent és que després d'estrenar la carpeta nova o la motxilla ... perdin interès ràpidament. D'aquesta manera més d'incentivar el seu esforç, els estem donant un clar exemple de consum irresponsable. Podem negociar un caprici, una compra que no és necessària però els il·lusiona, però restringint a un o dos objectes.

En aquest sentit i també com a preparació per a l'inici de curs, seria convenient que, al costat dels nostres fills i filles, reviséssim l'estat dels materials del curs passat i decidíssim els que encara tenen més temps d'ús. És un bon moment per ensenyar-los a reciclar ia reutilitzar objectes. Per exemple, si un quadern ja està bastant gastat, podem guardar per exercicis en brut o com paper per estudiar. Així, no només aprofitem els fulls sinó que transmetem la necessitat d'aprofitar al màxim els recursos de què disposem. És a dir, eduquem.