dimecres, 31 d’octubre del 2012

Per una castanyada neta!

Irene Forment, 4t ESO
Fotografia: Christian Torres, 4t ESO

Els alumnes de 4t d'ESO han decidit fer aquest any  un seguit de cartells per evitar que durant la festa de la Castanyada que celebrem el 31 d'octubre a la tarda al pati de l'escola es llenci brossa al terra. Volem ser una Escola Verda i ens hem de comportar com a tal! Mitjançant aquests cartells convidem a gaudir a tota la comunitat educativa d'aquesta festa amb civisme.
Recordeu: LES PAPERINES I GOTS HAN D'ANAR A LES ESCOMBRERIES i no al terra.

Per una Castanyada neta, per una escola neta!

divendres, 26 d’octubre del 2012

Xerrades verdes

     Durant aquest mes els nens i nenes de Primària han rebut unes classes una mica especials amb uns profes ben jovenets: els companys i les companyes de 6è han anat fent unes xerrades a les aules informant als nostres alumnes de diversos temes relacionats amb l'ecologia, com per exemple els beneficis de la recollida selectiva de residius,  els avantatges de l'utilització del boc'n roll, les alternatives a l'ús del paper d'alumini,  la funció dels diferentes contenidors que hi ha,  les conseqüències de reciclar i de no fer-ho i, per últim, algunes formes de reciclar a casa.
      Per tal de continuar amb aquesta iniciativa, aviat crearem una "Patrulla Verda" formada per alumnes que s'encarregaran de vigilar, ajudar i informar sobre tots aquests aspectes.





diumenge, 21 d’octubre del 2012

Construint un futur millor per a tots, també per al planeta

M.Walpercin, 4t d'ESO.

Eva Navarrete, coordinadora del Centre d'Activitats Ambientals Cal Ganxo i mare de dues alumnes del nostre centre, ens parla sobre la nostra actuació envers el medi ambient.


El Centre d'Activitats Ambientals Cal Ganxo és un equipament municipal dependent de l'Ajuntament de Castelldefels situat dins dels límits del Parc Natural del Garraf. Des de Cal Ganxo es porten a terme, principalment, actuacions d'educació i sensibilització ambiental, de coneixement de l'entorn natural, d'arqueologia, astronomia, etc. activitats que abarquen tant l'ecologia urbana com els centres educatius.
Gràcies a la dedicació i obstinació d'Eva Navarrete es realitzen activitats per a la conscienciació de la població sobre el canvi climàtic, el reciclatge, o conèixer el medi natural que ens envolta.
Eva és llicenciada en lingüística i té un postgrau en tècniques editorials. Posteriorment va cursar estudis mediambientals i actualment està fent un màster de gestió mediambiental.
Hem tingut l'oportunitat de poder parlar amb ella sobre els projectes que desenvolupen i la situació actual del medi ambient.


Pregunta. Creus que estem destruint el món amb les nostres pròpies mans?
Resposta. Crec que no. El que està posant en perill l'espècie humana és la seva pròpia supervivència en el planeta, però penso que el planeta sobreviurà a les nostres agressions per greus que siguin, encara que en el camí quedaran milers d'espècies que no hauran resistit els canvis tan dràstics i ràpids als que els estem sotmetent . El trist és precisament que una espècie tan excel · lent com la nostra, amb una intel · ligència capaç de tantes coses, amb una tecnologia tan potent i, el que és pitjor, sabent amb molta antelació el que està passant no posi fi d'una manera contundent i eficaç .... De totes maneres, jo confio que la nostra espècie prengui mesures a temps per evitar que això passi.

P. ¿Cal Ganxo ajuda a conscienciar la població perquè millorem el nostre entorn?
R.És el nostre objectiu. Totes les nostres activitats van dirigides o bé a canviar hàbits o bé a donar a conèixer aspectes del nostre entorn que molta gent passa per alt i desconeix la seva existència. Des de Cal Ganxo pensem que perquè algú es preocupi, per exemple, per l'estat de salut de la vegetació dunar de la nostra platja, primer ha de saber que aquesta vegetació és important per conservar la sorra, que algunes de les plantes que hi viuen són el únic suport d'altres espècies ... El nostre lema és: si no coneixes alguna cosa, és impossible que el valoris. Si no el valores (perquè ni tan sols el coneixes), és impossible que el protegeixis.

P. Per què creus que les mesures i propostes no arriben a la població o realment si arriben però no es compleixen?
R. Lamentablement molta gent confia que tenim la solució a tot: pensem que la tecnologia és omnipotent. També hi ha la sensació que l'aportació d'un sol no serveix i que qui ha de fer les coses sempre és un altre. Normalment la gent "mira cap amunt": la culpa és del govern, la culpa és de la indústria ... O bé: "si el meu veí no recicla, per què ho he de fer jo?". A mi em preocupa l'enorme desconnexió que hi ha entre la gent i la natura: hem creat un món a la nostra mida però no ens adonem que el món natural segueix aquí, i que el nostre depèn al 100% d'ell, i compartim el nostre espai amb altres éssers als quals hem de respectar. No obstant això, crec que les coses estan canviant i cada vegada hi ha més gent que s'apunta als bons hàbits, que intenta ser millor i busca que la seva activitat danyi el menys possible. Només espero que el suficient nombre de gent obri els ulls i actuï abans que sigui massa tard!

P. Creus que s'estan seguint els protocols de medi ambient?
R. Es fan millores contínues però no es respecten al 100%. S'ha legislat seguint molts dels principis que ja fa 20 anys es van acordar a la Cimera de Rio de Janeiro. El problema és que a més dels avenços legislatius és necessari un canvi de forma de vida: tots i cada un dels éssers humans (especialment els dels països desenvolupats) hem de ser conscients que no podem seguir consumint els recursos naturals al ritme que ho fem. I això no vol dir que per Nadal no tallem un arbre: significa que hauríem de qüestionar cada acte de consum abans de fer-lo.

P. Influeix el creixement de la població en la destrucció del planeta?
R. El volum de població és un factor més, però crec que el problema fonamental és la immensa "petjada ecològica" d'una minoria de la població mundial (la petjada ecològica és un indicador que s'utilitza en ciències mediambientals i que fa referència a l'impacte sobre el medi ambient en funció dels recursos consumits), en concret: de la gent dels països rics. Un habitant dels Estats Units utilitza el doble de recursos que un habitant mitjà d' Amèrica Llatina i 8 vegades més que un africà. Per sort, la població d'Amèrica del nord és menys de la meitat que l'africana ... Alguna cosa no quadra: no estic dient que tots rebaixem el nostre nivell de vida al de molts països africans, sinó que hem de fer un important exercici de racionalització.

P. Quins projectes porteu a terme actualment?
R. Mantenir els que desenvolupem des de fa anys ja és molt (el Programa d'Educació Ambiental Municipal arriba a 7000 alumnes de la ciutat cada any, la nostra secció "Enganxa't al Medi Ambient" a la revista municipal El Castell, els Casals mediambientals d'estiu, l'Hora del Medi Ambient, els Diumenges Verds de Cal Ganxo ...). Però sempre estem embolicats en alguna cosa més. En aquests moments dirigim el curs destinat a professors perquè les escoles i instituts en què fan classe entrin a formar part de la Xarxa d'Escoles Verdes de la Generalitat de Catalunya, com ja sabeu. També estem organitzant una campanya d'estalvi d'aigua domèstica i una altra campanya per fomentar el compostatge domèstic. ¡¡Per nosaltres que no quedi!

dissabte, 13 d’octubre del 2012

EL Boc'n Roll: enrotllats amb el medi ambient


El Boc'n Roll: un embolcall alternatiu per entrepans, fruites o qualsevol aliment que portem fora de casa, adaptable a diferents mides així com a les necessitats de cada membre de la família.

Aquesta enginyosa idea va sorgir un diumenge quan Conxita Bagó, una àvia catalana de 85 anys cansada d'embolicar les coses amb paper d'alumini, li va demanar al seu nét, Jordi Garcia, (propietari d'una empresa dedicada a campanyes mediomabientals) alguna cosa per substituir aquest material desaconsellat per a ús alimentari (s'ha relacionat amb la pèrdua de memòria, la senilitat precoç i l'Alzheimer per la seva capacitat per transmetre altes taxes de metall als aliments). I així va néixer el Boc'n Roll, un producte assequible a totes les butxaques (menys de 5 € a la seva web) amb una cara de cotó i polièster i una altra de plàstic ecològic elàstic que es tanca amb velcro i es pot utilitzar en repetides ocasions .


                                                             M.Perdiguero
Però, per què usar-lo? Per començar, per disminuir la quantitat de paper d'alumini acumulat en els nostres abocadors. Les xifres són esclaridores: en un any, un nen fa servir al voltant de 180 metres, equivalents a la longitud d'un avió, una escola, la quantitat equivalent a vuit camps de futbol. Si aquesta xifra espanta, la del conjunt d'Espanya és alarmant: amb el paper d'alumini utilitzat es podria envoltar el món 127 vegades. A més, és una mesura d'estalvi en temps de crisi (entre 60 i 100 € per persona), reutilitzable i que es pot rentar, higiènic i fàcil d'utilitzar que supera en virtuts a les tradicionals carmanyoles o bosses de roba ja que proporciona una superfície neta on menjar , és a dir, serveix d'estovalla individual.

Moltes escoles i ajuntaments han optat per la distribució del Boc'n Roll per així inculcar hàbits a favor del consum responsable com la reutilització d'objectes i la disminució de la producció de residus. Al nostre centre es va repartir al Nadal com a regal de l'AMPA; el resultat? Tot un èxit.

Educar en verd


La nostra escola sempre ha treballat en diferents aspectes mediambientals que afavoreixen una actitud responsable i respectuosa amb el medi natural i el nostre entorn, és per tot això que els membres de l'escola vam decidir que volíem adherir-nos a la xarxa d'Escoles Verdes, igual que els 485 centres que hi ha a tot Catalunya.

Però, ¿què és això? El projecte Escola Verda és un distintiu per donar suport als centres que afronten des de l'educació els nous reptes i valors de la sostenibilitat. Formar part d'aquest projecte significa promoure un canvi en la cultura de l'escola a través de quatre contextos d'acció: el currículum, és a dir, integrar la sostenibilitat en totes les matèries impartides;  l'organització i la participació, facilitant la implicació de tota la comunitat educativa; la gestió sostenible de recursos i materials i, finalment,  la implicació de l'entorn integrant així l'escola en les accions de millora i de dinamització locals.

La nostra conscienciació amb el medi ambient no es reflecteix únicament en el paper, també hem començat a concretar aquesta filosofia en la nostra actitud del dia a dia mitjançant senzills gestos com ara: assegurar-nos apagar els llums quan no són necessàris, tancar finestres i portes quan la calefacció està encesa, utilitzar els contenidors de paper, matèries orgàniques i envasos, utilitzar paper reciclat i sempre per les dues cares, seguir la premissa de les tres "R" ("repara", "reutilitza", "recicla"), evitar sons innecessaris o molt forts, no malbaratar aigua o l'ús del Boc'n Roll, entre altres. I a més intentem portar tot això més enllà de les aules conscienciant també a les nostres famílies en la seva vida diària.

Convertir-se en Escola Verda és prendre un camí que vam iniciar amb il · lusió en el curs 2010-2011 i en el que actualment ens trobem totalment immersos amb l'objectiu de treballar per una gestió i un programa educatiu en què el medi ambient tingui un paper principal.